17.7.06

Lomaterveiset Osa 1.

Terveisiä Pohjoispohjanmaalta. Tässä kun tuli pari huivia selätettyä, niin pitihän sitä vastapainoksi tehdä hiukan hankintojakin. Yli 1800 km autoiluloman aikana osuin vain yhteen Ylivieskalaiseen lankakauppaan, tässä reissun satoa:

Topp Mohair, valkoinen ei vielä tiedä muuta kuin päätyvänsä huiviksi, lilahtava vaaleanpunainen päätyy huiviksi tädilleni. Malli on silti vielä hakusessa ;-)
Kamena on ilmoittanut selvästi tahtovansa huiviksi ja ette arvaa mitä nämä rohdinpellavat ovat minulle kuiskutelleet (tai kirkuneet, huudelleet ja hihkuneet); he haluavat tableteiksi. Huh mitä lankoja!
Äitini käsityöharrastukset ovat olleet useamman vuoden katkolla, joten hän vihdoin lahjoitti minulle ihanan kerimiskoneensa jota minä olen jo pikkutyttönä innoissani pyöritellyt. Kyllä nyt tytön kelpaa!! Taidan vielä laittaa sen vyyhdinpuun hankintaan ;-). Äiteeltä löytyi myös pussillinen ruskeaa matonkudetta joka huuteli jo varaston hyllyllä päätyvänsä virkatuksi matoksi... mutta minun rakkoontuva virkkaussormeni on ajatusta pahasti vastaan. Kuinka kamala muuten on virkata tuollaista tavallista matonkudetta? Millaisella koukulla kannattaisi lähteä kokeilemaan vai pitäisikö kude jopa kenties halkaista??

Huivivaihtohuivi on nippanappa puolenvälin paremmalla puolella. Tai toinen versio on. Ensimmäinen versio palasi takaisin kerälle mutta koska ajatukseni ovat vielä varsin avoimet niin jätän keskeneräisten kuvien julkaisun vielä hamaan tulevaisuuteen. Eihän sitä nimittäin tiedä jos tuosta itsesuunnittelemastani huivista ei tulekaan mieluisaa ja palaankin alkuperäiseen suunnitelmaan. Anyway, nyt vain tartteis saada jostain hiukan aikaa neulomiseen... ja sitähän pitäisi taas löytyäkin kun lomareissutkin jo jo reissattu.
Lomaterveisten toisen osan laitan vielä jossain vaiheessa, sillä tätini luopui pienestä lankavarastostaan minun ilokseni, nappailen vain muutaman kuvan jahka tässä on laukut purettu ja pyykit pesty... Nyt istun puikkoterapian ääreen tuohon sohvalle ;-) Ihana olla taas kotona! Teitäkin on ollut ikävä!! Niin ja kiitos kaikille parin viimeisimmän huivin kehuista! Lisäsin niihin vielä muutamia valokuviakin.

11 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

No hei,
mä täällä juuri neulon matonkudetta 15 puikoilla - tuskaa on, niinkuin oli sen virkkaaminenkin 8:n koukulla (en omista isompaa). Mutta ei tarvitse sitten nostella puntteja.

Anonyymi kirjoitti...

Aivan ihania on nuo huivit. Tekisi taas mieli heittää kaikki keskeneräiset tekeleet mäkeen, kun alkoi niin paljon sormia syyhyttämään huivin teko.

Tiina kirjoitti...

Haa! Meiltäkin löytyy kotoa tismalleen samanlainen kerimiskoje, Herra Ankka, koska pienenä se näytti minusta silinterihattuiselta ankalta.

Anonyymi kirjoitti...

Reissujen takia en ole blogissasi käynyt vähään aikaan. Ihanat huivit tosiaan olet tehnyt! Ja hyvin kuvattu. Mun kuvani on aina mitä sattuu, en tule kameran kanssa toimeen...

Ziina kirjoitti...

mie olen virkannut matonkudetta aihan sellaisenaan 15 koukulla, yritä pitää työjälki löysänä niin ei tarvitse hampaat irvessä virkata:) Mullakin on tuollainen punavalkoinen kerijä, kun kerä tulee liian leveäksi, se haluaa kietoa lankaa rattaisiinsa.

joko kirjoitti...

onpas määrätietoisia lankoja :) minä olen tässä viikonloppuna just haaveillu tuollaisesta kerijästä. pitäisi varmaan minunkin kysellä olisiko kellään ylimääräisiä.

Linne kirjoitti...

Tervetuloa takaisin kotiin ! Toivottavasti reissunne oli mukava. Huivit ovat todella kauniita...

Anonyymi kirjoitti...

Mä oon virkannu halkaistua matonkudetta kutosen koukulla ja olihan se hankalaa, mutta ei mahdotonta. Ohuen langan ja huivien teon jälkeen on vaan varmasti vähän haastavaa siirtyä kovia otteita vaativan matonkuteen kimppuun :)

Anonyymi kirjoitti...

Minä olen virkannut matonkuteesta 10 koukulla korin. Olipahan melkoista vääntämistä, mutta tuli mielestäni aika kivan tukeva. Kuva löytyy uudesta blogistani

Anonyymi kirjoitti...

Kysymys: paljonko Topp mohairissa on metrejä ja kuinka ison huivin siitä saa??? Olen aloittelija huiveissa vasta, eka Fifi menossa. Ja suunnitelmissa monta :)

Arteeni kirjoitti...

Täytyykin testailla tuota matonkudetta jossain vaiheessa ja kokeilla mikä olis parasta... voi olla että halkaisen kuteen kahtia, tosin siinäkin on aika homma!

isrik. Vastailin blogiisi, 190m/50g tais olla tiedoissa... sen jälkeen soittelin vielä äiteelleni että josko hän hakisi vielä yhdet kerät molempia lankoja jottei ne lopu ihan kesken.